Såpan ”Machida-Shogun” fortsätter. En av matchdomarna ger svar på tal.

19 01 2010
machida_lyoto_1_400

Machida vill nog bara lämna mötet med Shogun bakom sig?

Pratstund med Cecil Peoples

Efter att ha kritiserats stenhårt på internet i 36 timmar, träder nu en av de tre domarna som dömde matchen mellan Machida och Shogun fram och ger svar på tal. Det är ingen mindre än den ökände domaren Cecil Peoples. Fans har kritiserat honom och UFC över Machida 48-47 beslutet. Många fighters har också kommenterat och säger att de var säkra på att Rua vunnit fighten. Ron Kruck från HDNet har kritiserat domslutet ordentligt via sin twitter och uttryckt önskemål om att Dana White ska lägga ner bloggandet och fokusera på att rätta det som är fel. Nu tycker jag man ska hålla sig lugn och inte traditionsenligt hoppa på White för trots allt är det Nevada State Athletic Commission som utser domarna och i detta fall vara det California State Athletic Commission. Dock har jag full förståelse för att fightfantaster blir upprörda. Peoples berättade för CageReport.net att det finns en brist på förståelse för hur man poängsätter en MMA-match:

Där vi (domare) sitter skymtar vi saker som fansen hemma kan missa. Jag medger att Mauricio Rua var aggressiv, men det var inte den effektiva aggressivitet som vi domare efterfrågar. Enligt mig lyckades Lyoto landa fler slag som orsakade skada under matchen. Och det är just det som är en av bedömningskriterierna. Rena slag värderas mer, inte bara antalet. Även om Rua använde sig av en arsenal av låga sparkar var det inte lika skadligt som Lyotos olika kombinationer och kontringar. Av den anledningen gav jag de tre första ronderna till Machida.

Cecil_Peoples-S

Cecil Peoples, en av tre matchdomare i mötet mellan Machida och Shogun

Steve Cofield som har pratat med Cecil Peoples säger sig förstå den förklaringen. Dock håller han inte med om att Machida fick in fler kvalitativa slag i de tre första ronderna.
Cecil Peoples fortsätter:

Man måste komma ihåg att vi favoriserar en fighter som försöker avsluta en fight. Och bensparkar är inte försökt till att avsluta en fight om du frågar mig.

Se nu det kan vara ett problem med det uttalandet. Är slag mot huvudet enda sättet att avsluta en fight?
Cecil Peoples förklarar:

När båda fighters väljer att göra matchen stående kommer jag alltid titta efter är den fighter som är omdömesgill, den som har bäst precision. Allt som allt gjorde Lyoto detta mer effektivt än Rua. Lyoto fick Shogun att jaga honom och verkade ta beslut om var matchen ägde rum (stående, mark, clinch et cetera). Det ser vi som effektiv ”octagon control”.

Så innebär detta att man automatiskt favoriserar den stående fightern som bygger sitt ”game” kring kontringar?

Jag är väl medveten om att Rua hade några nedtagningsförsök under fighten men Lyoto försvarade dem på ett effektivt sätt. Alla dessa faktorer ledde fram till mitt beslut. Bra kontroll inne i buren, kontringar och effektivt försvar. Jag är bara glad de andra domarna såg det på samma sätt och jag är säker på att fans som förstår sig på de tekniska aspekterna av idrotten håller med mig (oss).

Där läser ni själva, Peoples passar på att ge en verbal känga till de som inte håller med om hans resonemang, ”fans som förstår sig på de tekniska detaljerna.” Han har i och för sig all rätt att uttrycka sig och gör det på ett acceptabelt sätt. Jag är av delad uppfattning när det gäller hur fighten dömdes. Jag måste medge att min första reaktion var chockartad. Sedan såg jag till att studera och ta reda på hur domarna dömer och mycket riktigt stämmer det överens med vad vår gode vän Cecil Peoples säger. Jag har även tagit mig tid och skummat igenom fightmetric-systemet som hade Rua som vinnare. Kanske kan det vara så att UFC och domarna inte är att skylla på? Är det rentav så att regelverket måste undersökas? Bör man ha ett närmare samarbete än vad man verkar ha i dagsläget mellan UFC och de olika kommissionerna som tillsätter domarbasen? Många frågor och detta är en intressant debatt.

Jag ser gärna debatten fortsätta här på Fightplay nu när jag sett hur livligt det har diskuterats bland alla er läsare. Vad tycker ni om hur domarbasen jobbar? Detta är inte det enda problemet som är uppe på tapeten. Bland annat har man problem med att fighter stoppas för tidigt eller för sent. Dana White kommenterade bland annat på presskonferensen att han inte vill ha Mazzagatti som ringdomare. Många har ifrågasatt den domaren flertalet gånger, senast för att stoppat fighten mellan Velasquez och Rothwell för tidigt. Det finns alltså problem med domarna båda innanför och utanför buren.

Låt debatten fortsätta!

Av Keyvan i samarbete med Steve Cofield,
för Fightplay

Olika medier/experter dömde matchen enligt nedanstående:

Cagewriter: 48-47 Rua
Kevin Iole, Yahoo!: 48-47 Rua
Dave Doyle, Yahoo!: 48-47 Rua
Dave Meltzer, Yahoo!: 49-46 Rua
BloodyElbow: 48-47 Rua
USAToday: 48-47 Rua
ESPN: 49-46 Rua
CagePotato: 49-46 Rua
MMAJunkie: 49-46 eller 48-47 Rua
MMAMania: 50-45 Rua
ProMMA.Info: 50-45 Rua
Adam Hill, Las Vegas Review-Journal: 48-47 Machida


Åtgärder

Information

Kommentera

