Reportage: Möt Farnam Mirzai – svensk thaiboxare i Thailand

19 01 2010

Möt Farnam Mirzai – svensk thaiboxare i Thailand

Farnam Mirzai och Jar Tui

Fakta
Namn: Farnam Mirzai
Ålder: 24
Stad: Bangkok
Bakgrund: Född i Sanandaj som ligger i kurdiska delen av Iran. Hans familj kom till Sverige när han var 5 år gammal (1990) på grund av kriget mellan Iran och Irak. Hans föräldrar, likt många andra iranier, flydde för att ge familjen en bättre framtid i ett land som Sverige. Farnam är uppvuxen i Linköping.
Idrott: Thaiboxning
Aktuell: Som den allra första västerlänningen i Sangmorakot Camp som producerat ett 20-tal mästare genom åren.
Kommande fight: 24 januari på Rajadamnern Stadium.

Matchfacit:
Totalt 5 kick- och thaiboxningsmatcher som amatör, varav 3 vinster och 2 förluster.
Totalt 10 All Style Open matcher varav 7 vinster och 3 förluster.
25 proffsmatcher, 18 vinster varav 9 via knockout, 7 förluster.

***

Hur allt en gång började…

Farnam började spela fotboll vid sex års ålder och hade överhuvudtaget ett stort intresse för bollsporter i tidig ålder. Han berättar att passionen med sporterna var att det kunde uppstå tumult och folk gillade när det blev aggressivt. Just den tumultartade biten, aggressionerna var något som han själv också gillade.

Men han tyckte och kände att det var för händelsefattigt. Farnam säger:

”Jag vill ju slå och sparka! Jag ville verkligen vinna mot mina motståndare. Jag ville ha en ”flawless victory” precis som i Mortal Kombat-spelen!”

Och det var vid 14 års ålder som allt tog fart. Farnam kunde inte hålla sig längre och började besöka den lokala karateklubben (i stadsområdet Ryd) för att titta på träningarna. Han säger sig minnas när tränarna som hade svart bälte sparrades i kyokushin med klassiska kumiteregler.

”Jag blev kär av att se spakarna i huvudhöjd! Jag blev också helt fascinerad av alla andra tekniker som avlossades explosivt och snabbt. Det var då jag för första gången fick se sådant med egna ögon. Hittills hade jag ju bara sett det på tv.”

Farnam fortsätter:

”Jag tog snabbt reda på att jag fick börja träna. Jag var bara 14 år gammal men till min stora förvåning sa de att det var okej. Vi fick börja träna med vuxengruppen. Att träna med vuxna när man var 14 kändes ju helt klart. Det var vuxna män mot oss småttingar. Vi var ju ganska taniga o späda små flyktingbarn fortfarande på den tiden.”

Så det var kärlek vid första ögonkastet. Ett möte som det gnistrade om när Farnam mötte thaiboxningen.

”Jag har alltid haft ett intresse för thaiboxningen eftersom jag sett på ofantligt mycket på film, dag in och dag ut. Så kom dagen. Den dagen jag fick höra att det fanns både kick- och thaiboxning inne i centrala Linköping. Vid 17 års ålder beslöt jag mig. Jag började träna på Kampsportscentret i Linköping och det var ett av de bästa beslut jag tagit i mitt liv.”

Farnam om första minnet från tävlingssammanhang:

”Jag var 18 år gammal, nog den förste som ens gick fullkontaktsmatch i kickboxning utan lowkicks. Jag fick möta SM-trean i min första fight. Oj vad stryk jag fick…
Men mitt hjärta gav aldrig upp den fighten. På den tiden hade jag tyvärr inget att sätta upp mot den killen tekniskt sätt.”

Farnam var ändå glad över det faktum att han fått tävla. Under 17-20 års ålder kom han även i kontakt med thaiboxningen i sitt ursprungsland (Iran). Den iranska landslagstränaren bodde i Farnams iranska hemstad. Farnam berättar att det var precis där och då som han verkligen fick se riktig Muay Thai. De han tränade med i Iran hade tävlat borta i Thailand och den rutinen var viktig för Farnam.

Farnam berättar med glädje i rösten:

”Nu fick jag lära mig hur man skulle slå med armbågarna, knäna. Jag fick se klinchtekniker som jag kanske inte fått se annars. Det var när jag fick se nivån på dessa herrar som jag tänkte för mig själv: ”Jag måste till Thailand o lära mig”. Det var stor skillnad tekniskt sätt mellan det jag sett i Sverige i jämförelse med grabbarna från Iran som lärt sig det i Thailand. Dessutom hade de gått matcher i sportens ursprungsland. Jag kom hem till Sverige med drömmen och målet att det är till Thailand jag ska för att bli något.”

Farnam hade alltså fått vägledning, en viktig sådan för kanske resten av livet.

”Väl hemma i Sverige så bubblade det inom mig. Oj vilken känsla. Jag minns tydligt att jag nästan bara tänkte och drömde om en resa till Thailand. Jag väntade bara på att få avsluta gymnasiet. Sen lovade jag mig själv att jag skulle dra iväg och följa min dröm. Anledningen till att jag väntade var för mina föräldrars skull. Jag ville visa dem att jag kunde avsluta gymnasiet, de skulle inte känna att de har kommit till Sverige förgäves.”

Och så kom den dagen:

”Sommaren efter att jag tagit studenten (hade fyllt tjugo år) åkte jag iväg till Thailand! De ville att jag skulle hålla mig lugn, bort ifrån allt bråk (blev en del vid den tiden). De sa: sköt dig så betalar vi din resa till Thailand med alla boendekostnader upp till ett år. Jag var i himlen. Detta var ju min dröm! Jag var inställd på att börja jobba och spara pengar en lång tid för att kunna åka iväg. Mina föräldrar gav mig mitt livs chans.”

Nu har Farnam alltså skrivit på ett kontrakt med Sangmorakot Camp. Han förklarar hur ovanligt det är:

”I Bangkok är det inte ofta dom skriver kontrakt med utlänningar eftersom nivån här är väldigt hög. Men jag lyckades bli vald eftersom dom gillar min stil som fighter. De ser att jag försöker göra det på deras sätt istället för att bara rusa in som många västerlänningar ofta gör enligt deras erfarenhet.”

Jag påpekar att det måste vara en stor skillnad att bo där borta i Thailand jämfört med Sverige. Farnam håller med och börjar förklara:

”Visst är det så. Förmodligen blir jag kvar i Thailand en lång tid framöver på obestämd tid. Jag mår bättre här än i Sverige på grund av många orsaker. Det handlar om värmen, klimatet, hur man mottas av främlingar. Visst saknar jag familjen och mina vänner men den saknaden fungerar också som en drivkraft. Så länge jag mår bra stannar jag kvar här.”

Om de erfarenheter han har fått hittills säger han:

”I alla dessa år har jag rest och tävlat på olika ställen. Jag har fått träffa så många människor och fått större förståelse för livet. Därför kommer jag fortsätta följa min egen väg.”

Farnam har berättat en hel del för mig om sina äventyr borta i Thailand. Thaiboxaren har kämpat oförtrutet för att göra sig ett namn där borta och nu har det börjat ge resultat. Han har nu officiellt blivit den första västerlänningen som kommit med i Sangmorakotlaget, en bland alla thailändare. Det är ovanligt att västerlänningar får skriva kontrakt med ett gym på denna nivå. För att avsluta tar vi några frågor om det som är aktuellt.

K: Vad är det som hänt nu när du skrivit kontrakt då?
F: Jag har fått mina två tränare som kommer se efter mig personligen. De kommer att göra mig redo för mina fighter. Utöver det finns det ett tränarteam på tio personer. Min tränar Toto är WBC mästare. Sedan har jag Tanachai som är även känd som Robocop som varit rankad i Lumpinee och Rajadamnern. Det finns gott om meriter på gymmet och jag känner mig i väldigt goda händer. Du ska veta att det glädjer mig att alla dessa år jag har lagt ner betalar av sig nu. Det är en fantastisk känsla att bli accepterad på det här sättet borta i Bangkok. Gymmet drivs och ägs av Lumpinee promotorn Jar Tui.

Så Farnam tränar dag in och dag ut med ett träningslag som redan satt igång matchförberedelser och bokningar åt honom. Han har redan fått två fighter bokade och den första äger rum kommande söndag, 24 januari.

K: Hur ser dina dagar ut då?
F: Det är bara fullt ös med träningen här. Två pass om dagen, sex dagar i veckan. Jag vaknar 05:30 varje morgon för att sedan bege mig ut med resten av gänget på löprunda på bangkoks gator. Det är helt mörkt här vid den tiden ska du veta. Det känns galet. På den tiden jag brukade festa här, då avslutades kvällarna runt 06:00 på morgonen men nu är man ute o joggar den tiden.

Farnam Mirzai fortsätter på sin utstakade väg för att en dag nå toppen. För att en dag göra sig ett internationellt namn. Han är närmare det målet än någonsin.
Jag är glad att han stannade till på vägen för att berätta lite om sin historia och om det som komma skall.

Farnam Mirzai kommer att finnas tillgänglig för att besvara de frågor ni har kära läsare. Ni vet vad jag brukar uppmana till, ställ era frågor via kommentarfältet!
– Keyvan Zarea-Ganji för Fightplay.


Åtgärder

Information

Kommentera

