Möt Daniel Johan MacKie – den svenske deltagaren i Wanderlei Silvas dokusåpa Fighter Life (del 1)

19 01 2010

Möt Daniel Johan MacKie – en fighter, en fader och en frisk svensk fläkt på andra sidan Atlanten

Wanderlei Silva och Daniel Johan MacKie

Förord: Under julhelgen har jag haft intressanta samtal med den svenska deltagaren i Wanderlei Silvas dokusåpa. Namnet på vår svenske kämpe är Daniel Johan MacKie och dokusåpan som han har deltagit i heter Fighter Life. Fighter Life är en dokusåpa som består av 14 deltagare samt Wanderlei Silvas egen team och kommer att sändas bland annat på Spike. Konceptet med Fighter Life är enligt de jag kontaktat bakom produktionen att (citat):

”…förbereda morgondagens fighters här och idag. Inga utslagningar. Vi utbildar dem på ett professionellt sätt.”

I denna första presentation kör vi några inledande frågor till Linköpingssonen så att ni får tillfälle att lära känna honom. Detta är första steget jag tar för att presentera DJ. Nästa del kommer att bestå av ett större reportage samt en film där vi följer DJ både hemma med familjen och träningen. Jag sitter och redigerar allt material och kan säga att han har gjort ett bra jobb med att sammanfatta sin dag. Det hela är inspelat exklusivt för Fightplay.
Under nedanstående frågor som DJ har besvarat ser ni också lite av det han spelat in innan jag kontaktade honom gällande intervju för Fightplay.

Mina kära läsare och tittare, hoppas julhelgen har behandlat er väl och att det nya året blir precis som ni hoppas på och förväntar er.

Gott nytt år!

Daniel Johan MacKie med en av sina käraste ägodelar

K: DJ, berätta lite om dig själv till att börja med.
DJ: Jag heter Daniel Johan Pearl MacKie och är född i Karlstad. Jag är gift och har två barn. Jag jobbar som bilförsäljare. Min far är från USA och min mor är svensk. Vi flyttade till Linköping när jag var 5 år gammal och det var där, några år senare, som jag blev intresserad av kampsporter. Linköping är mitt hem vet du. Jag har två bröder som heter Max och en yngre bror som heter Michael. Just nu bor jag i Kalifornien och tränar på UTC, James Irvins gym. Men jag kommer snart att flytta till Las Vegas för att träna med Wand Fight Team på Wanderlei Silvas gym.

K: Vad har du för relation till USA? Din far är ju amerikan, när flyttade du till andra sidan Atlanten?
DJ: Jag flyttade hit 2002 och innan dess var min far den enda länken till USA.

K: Vi går tillbaka i tiden DJ, hur kommer det sig att du började med kampsporter?
DJ: Redan när jag var en liten parvel var jag mycket intresserad av ”fighting” du vet. Den första kampsporten jag började med var Kung Fu. Jag var elva år gammal och så nyfiken. Men träningen tog inte bara plats där utan jag och min bror tränade en hel del redan i den åldern för oss själva. Jag tjänade mycket på att faktiskt visa honom det jag kunde. Ett år senare började jag träna boxning i Linköping. Då tränade jag bland annat med min vän Naim Terbunja (läs: duktig proffsboxare som etablerat sig väl i USA). Oj, det var verkligen länge sen.
Jag fokuserade på boxningen i två år. Efter den tiden var det faktiskt återigen mycket träning med min bror och en kille som heter Farnam Mirzai (läs: Farnam är en thaiboxare från Sverige som flyttat till Thailand för att fokusera på thaiboxningen heltid).
Vi tre slogs mer eller mindre, det var faktiskt så, säger DJ och skrattar. Han fortsätter:
Farnam hade tillgång till en lokal i Linköping där där en grupp fighters samlades och gick upp mot varann. Lite av en Fight Club-grej varje helg. Men det hela sköttes på rätt sätt. Det var som sparring. Det bästa var att vi filmade vad vi gjorde där nere och kunde då återkomma till det vi spelat in och se vad vi behövde förändra eller förbättra i vårt fightgame.

K: Ok. Så allt började med Kung Fu, du fortsatte sedan med boxning. Nu sysslar du med MMA. Hur kom MMA in i ditt liv?
DJ: Jag var 15 år gammal när jag började träna MMA. Jag hamnade väldigt ofta i bråk med nazister när jag var yngre. Många av mina vänner är utlänningar och kunde inte bara stå och titta på när de hamnade i trubbel eller fick stryk. Jag blev helt enkelt tvungen att förbättra på mina kunskaper för att inte hamna i underläge i sådana situationer.

Thiago Silva, Daniel Johan MacKie och Wanderlei Silva

K: När och varför skedde flytten till USA?
DJ: Jag flyttade en månad innan jag fyllde 18. Hela grejen med nazisterna spårade ur. Just för att jag inte backade undan. De jagade mig varje helg. Jag personligen kunde hantera det men de började bete sig hotfullt mot min familj. Jag ville inte att min familj skulle få fler problem, droppen var när de bombade min mors bil…

Big Nog och DJ MacKie

Där har ni en del av reportaget som komma skall kära läsare. Fortsättning följer, räkna med det. Jag vill ta tillfället i akt nu och uppmuntra er att ställa alla sorters frågor ni har till DJ. Jag kommer att se till att han besvarar så många han hinner med. Nästa del består av hela intervjun, filmen som DJ har spelat in som jag i skrivandets stund redigerar samt era frågor som besvarats.

Må gott!

Jag har satt ihop en liten aptitretare nedan. Här är material som DJ själv spelat in. Det är DJ själv som agerar speaker och ställer frågor till folk. Möt bland andra några av deltagarna, självaste Wanderlei Silva samt barnen i Silva-familjen! Ni kan även se hur deltagarna bodde med mera.

Trailer inför Fighter Life


Åtgärder

Information

Kommentera

