Intervju med Nils Widlund inför hans bloggdebut på Fightplay.

19 01 2010

_IMG_0154 2Namn: Nils ”Partyfighter” Widlund.

Ålder: 22
Bor: På söder, nära klubben
Yrke: Privatrådgivare på Nordea
Klubb: Södermalms Shaolin

Tränar på: Södermalms Shaolin.

Vilken kampsport är du aktiv i Nisse?

Jag har min bas i sanshou (kung fu) där jag är med i landslaget sedan 2006 och det är det jag tränar mest för. Sedan har jag velat utveckla mig mer och få större utmaning och började därför tävla i kickboxning. När jag tog SM-guldet i kickboxning 2008 blev siktet inställt på att även köra matcher i thaiboxning och K1 vilket jag gjort sista året.

När började du intressera dig för kampsport (samt när började du träna?)

Jag har alltid varit intresserad. Jag var väldigt liten i högstadiet och ville kunna hävda mig mot de större grabbarna. När jag var 13 år började jag köra på Södermalms Shaolin och har kört där sedan dess.

Vad gör att du brinner för kampsporten?

Kampsport över huvudtaget är ju helt underbart. Den ultimata träningen där man använder hela kroppen och även mycket tanke! Just sanshou gillar jag för att det är en grym stående kampsport där man blandar slag och sparkar med kast och nedtagningar. Tyvärr är det inte så stort och känt i Sverige, men internationellt är det större.

IMG_0093

Vilka är dina inspirationskällor?

Ola Ahlvarsson som jag tränar med lite då och då är en inspirationskälla. Han har vunnit VM i både kickboxning och karate samtidigt som han har ett väldigt rikt socialt liv (läs partyfighter!) och dessutom slagit igenom i näringslivet! Det är typ tre heltidsjobb i ett! Det är beundransvärt och det är något jag försöker ta efter.

En annan inspirationskälla är helt enkelt känslan av att vinna en tuff match. Har man upplevt den så vill man dit igen, och man gör det som krävs för att få den känslan igen.

Någon aktuell fight? Mot vem, när, var?

Siktet är inställt på VM i Kanada i sanshou som är i slutet av oktober. Jag tackade nej till en thaigala i september som jag väldigt gärna hade tackat ja till. Anledningen till att jag tackade nej var att det är svårt att gå matcher med olika regler tätt inpå varandra. I thai fungerar clinchen på ett sätt, i sanshou på ett annat. I sanshou dyker vi gärna ner med knäna. Och ni vet ju vad som händer om man gör det i thai. Och just nu känns VM viktigast.

Men det blir säkert någon match före VM!

Hur ser en normal träningsvecka ut för dig?

Onsdag till lördag är det Stureplan…😉
Nu när jag ligger i hårdträning försöker jag köra fem pass kampsport, två pass styrka och fyra pass kondition.

Kampsport kan variera, t. ex tre pass sanshou, ett brottningspass och ett boxningspass!

Fightnight

Hur ändras träningen när det börjar närma sig match?

I och med att jag tävlar i många olika kampsporter så är det viktigt inför en match att jag bara tränar med de regler som jag ska tävla i! Nu sparras jag t. ex bara i sanshou och struntar i kick och thai!

När det börjar närma sig match så brukar jag lugna mig med tung sparring för att inte skada mig, annars ändrar jag inte på så mycket.

_Tr�ning med HayesIntressen, hobby?

Ja, att göra livet surt för Hayes Jemide?

Jasså? Har du någon rolig historia att dela med dig?

Hayes ringer mig klockan 10 på en söndag morgon. ”Nisse, jag behöver din hjälp. Jag har övertrasserat alla mina kort, vart lite hårt igår. Sitter på ett hotellrum och fick in en nota för lite roomservice. Kan jag få ditt kortnummer så de kan dra från ditt kort?”

Hayes brukar ställa upp i vått och torrt för mig så jag självklart hjälper jag till. Kan ju inte bli så dyrt med lite roomservice, tänkte jag! Två dagar senare ser jag på kortet att det dragits ca 20000 från ett hotell som ligger mitt emot slottet över vattnet.

Jag har nu lärt mig att aldrig svara på samtal från Hayes som kommer på lördag eller söndag förmiddag… och jag undrar fortfarande vad som ingick i den roomservice han beställde!

Musiksmak?

House!!!

_Favvor�tt - musslor!Favoritmaträtt?

Moule Poulette – Musslor i krämig vitvinsås är en favorit. Annars är jag köttälskare!

Hur kom det sig att du gav upp din egen blogg och gick över till Fightplay?

You gave me an offer I couldn’t refuse😉

Favoritcitat? Eller livsmotto?

Train hard fight easy.

_Party p� Nikki BeachFavoritresemål?

Jag gillar franska Rivieran, men Kuba var nog det häftigaste stället jag varit på.

Vad vill du hälsa till Fightplays läsare?

Jag vill först och främst säga HEJ till alla! Ska bli riktigt kul att bli att blogga på ny mark! Jag hoppas kunna fånga ert intresse med pyjamas-sporten kungfu trots att de flesta av er säkert är MMA-dudes!

Hur kommer du lägga upp din blogg? (vad kommer du att skriva om?)

Jag kommer skriva om kampsporten, men även vad som händer utanför träningslokalen. Jag ska skriva om alla hyss jag hittar på! Jag vill att det blir en rolig läsning och jag kommer bjuda på mig själv och alla i min närhet! Hahaha…

Vad har du för mål med kampsporten?

Just nu är målet att hamna på pallplats i VM i sanshou. Sedan hoppas jag på att utveckla mig mer i andra kampsporter och möta tuffa motståndare där.

I det stora hela är målet att alltid ha ett något att sträva mot, så jag har kvar min motivation!

_Kuba 05 (406)Vi på Fightplay välkomnar därmed vår nya bloggare Nils ”Partyfighter” Widlund in till Fightplay.
Vi uppmanar alla er kära läsare att ställa de frågor ni har, Nils har lovat att svara på så många frågor han kan. Så använd kommentarfältet till det också!

Intervju av Keyvan Zarea-Ganji för Fightplay

Nils ”Partyfighter” Widlunds meriter:

Kung Fu:
Årets Fighter 2007, 2008 Fightermagazine
2a i EM 2008
5a i VM 2007
Nordisk Mästare 2007
Svensk Mästare sedan 2005
2 x Guld Riksmästerskapen
3 x Guld Swedish Open

Thaiboxning/ K1
1a i Strike Open

Fight Night – TKO vinst

K1 malmö – Vinst 3-0

Kickboxning:
Svensk Mästare 2008
4 x Guld Stockholm Open
2 x Guld Distriksmästerskapen
1a i Strike Open
1a i Tantogala

Övrigt:
6 x Guld Allstyle Open
3 x Guld KM
1a i MMAA Open


Åtgärder

Information

Kommentera

