Intervju med Ilir Latifi

19 01 2010

Intervju med Ilir Latifi


DSC_0015Förord:
Jag träffade för en tid sedan Ilir Latifi och hade ett samtal med honom om allt från hans bakgrund inom brottningen till vilka hans mål är. Nedan ser ni resultatet av vårt möte i intervjuform. Ilir visade sig ha en hel del att säga. Det var tacksamt att intervjua Ilir Latifi som jag uppfattade som en ödmjuk och avslappnad person.

Kort om Ilir Latifi:
Han är född 28 juli 1982 ursprungligen från Kosovo, uppvuxen i Rosengård. Han tränar för det mesta i Malmö (Rosengård) men har den senaste tiden varit i Stockholm och tränat på Pancrase Gym med bland andra Omar Bouiche.
Ilir har på sin meritlista en första plats i European ADCC 2004 Qualifiers (submissionwrestling). Inom brottningen har han varit en flerfaldig medaljör i svenska samt nordiska mästerskapen.
Ilir har deltagit i fyra professionella MMA-matcher och en på amatörnivå.

Ilir Latifis matchfacit (MMA) 3 – 0 – 0 (vinst – förlust – oavgjort) (1 no contest)

Samtalet om idrotten…

När började du med MMA och varför?
Jag började med MMA 2007. Det blev svårt att hämta mer från brottningen.

Vad menar du med att det blev svårt att hämta mer från brottningen?
Trött på brottningen och politiken inom svensk brottning. De favoriserade speciella brottare inom förbundet. MMA växte mer och mer och det gjorde verkligen övergången lättare. Jag hjälpte min bror med hans träning vilket innebar att jag själv fattade tycke för MMA.

DSC_0016Hur många matcher skulle du vilja gå per år?
Beror på vilken nivå man är på. Nu när jag bygger upp min karriär vill jag gärna gå fyra matcher per år. När man väl når toppen tror jag två matcher per år är lagom med tanke på alla förberedelser som krävs.

Vad har du för syn på MMA?
Jag tror att MMA kommer ha en fantastisk utveckling, kommer att bli väldigt stort. Sporten kommer att se annorlunda ut om 10 år. Detta gäller även om folk kritiserar, många älskar sporten just för att de ser det som barbariskt och våldsamt. Men sådan är ju inte sporten. Men medier måste hjälpa till att lyfta bort den våldsstämpeln och istället lyfta fram personer inom sporten.

Syn på politiken i MMA? (Syftar på det här med att man får eller inte får träna på olika klubbar)
Kommer nog från det här med BJJ-kulturen. Men idag tycker jag vi ska samarbeta för att vi alla skulle tjäna på det.

Vi går tillbaka till brottningen. När och varför började du med brottningen?
Jag var en sexårig liten knatte. Jag började inte av någon speciellt anledning faktiskt. Vi provade brottningen i skolan och jag fastnade för sporten.

Hur kommer det sig att du gav dig in på submissionwrestling?
Det var av en ren slump. Började på en tävling i Malmö. Jag ställde upp i tävlingen där min bror Arben också deltog. En rolig sak är att jag slog en Hilti-kille på poäng. Efter matchen blev det kalabalik. Det var på det lustiga sättet jag fick kontakt med grabbarna från Hilti. Jag tränar ganska ofta med en del av dem. Hursomhelst, efter några månader följde jag med min bror, Bobby Sundell och Musse Hasselvall till ADCC kvalet i Finland. Jag skulle egentligen följa med som coach men det fanns en tävlingsplats och jag deltog istället. Jag var 21 år gammal, vägde 89 kilo och tävlade i 98.9 kilo klassen och vann hela tävlingen.

Vad har din bror för roll i ditt liv?
Han och jag hjälps alltid åt, vi står varandra nära. Vi hjälper varandra med föreberedelser. Det året Arben vann Panam, VM och EM hjälpte jag honom som coach.

Vad har du för mål?
Jag vill till UFC. Men, jag vill inte bara komma dit. Jag vill komma dit och prestera och stanna kvar!

Har någon från de större organisationerna visat intresse och kontaktat dig för att prata eventuella avtal?
Folk har visat intresse, säger Ilir med ett leende.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
Innan match blir det 10-12 pass i veckan med varierande intensitet. Det blir rena MMA-pass men även brottning och submission. Ju närmare match, desto mer explosiva och intensiva pass.

Har du haft några allvarliga skador under din karriär?
Det händer att man får småskador när man tränar med den intensitet jag gör, men hittills har jag inte drabbats av några större skador.

Hur planerar du din diet?
Jag äter vanlig husmanskost, så naturlig mat som möjligt. Så lite producerad mat som möjligt.

Favoritfighters i Sverige? Övriga världen?
Svenska fighters som jag gillar är Usama Aziz, Diego Gonzalez, Carlos Prada. Om man ska se till fighters utanför Sverige så får jag säga Dan ”Hendo” Henderson. Jag gillar honom för att han har ett otroligt hjärta och en fantastisk vilja. Han kanske inte är bäst i världen men det är en tuff kille.

DSC_0010Kan du livnära dig enbart på din sport?
Nej det går inte för tillfället. Men nu försöker jag ordna med sponsorer så jag kan ägna min tid åt MMA på heltid.

Ditt tuffaste motstånd hittills?
Det får nog bli Roman Mihocka eftersom jag inte visste mycket om honom. Dessutom bröt jag foten i mitten av första.

Bröt du foten? Vad gjorde ni då?
Jag körde på bara, så mycket adrenalin i kroppen att man knappt kände av det och fortsatte in i andra ronden.

Vad har du på gång den närmaste tiden?
Jag kommer att delta i Rumble of the Kings den 20 november. (Motståndare är inte klart då detta skrivs)

Var ser du dig själv om säg 5 eller 10 år?
Det får framtiden utvisa.

Vilka är dina svagheter? Dina styrkor?
På det personliga planet ställer jag väldigt höga krav på mig själv, ofta för höga. Det känner jag är en svaghet. Ibland blir det för höga krav och man skyndar sig för mycket. Min vilja är min yttersta styrka. I ringen är det den stående biten jag behöver jobba mer med och brottningen min absoluta styrka.

Har du några planer på att träna utomlands?
Jag är mycket sugen på att göra det men mycket måste stämma. Bland annat det här med sponsorer. Jag söker aktivt sponsorer för att underlätta och planera resor.

Personen Ilir Latifi

DSC_0027Vilka är dina förebilder?
Muhammed Ali i sporten och min far är de jag ser upp till. Ali för att han banat väg för många människors drömmar och använt sporten som ett verktyg för att nå ut till människor och kriga mot orättvisor.
Jag vill också nämna Omar Bouiche. Han är den bästa MMA-instruktören, kunnig och allround.

Berätta Ilir, vad gör dig förbannad?
Orättvisor och när folk blundar för orättvisor.

Vad gör dig glad?
När jag ser en människa lyckas och uppfylla sina drömmar, när den personen överkommer hinder.

Vad vill du hälsa till Fightplays läsare och dina fans?
Tack för alla era frågor och intresse. Jag tycker att Fightplay gör ett fantastiskt bra jobb och representerar svensk kampsport inom alla plan och nivåer. Detta gäller för både skribenterna på sidan och de som bloggar. Utan fansen så finns ju inte sporten. Jag är väldigt tacksam för allt stöd, det betyder mycket för mig.

Läsarfrågor

Känner du att du har utvecklats något efter de matcher du har gått? Skulle du inte lära dig mer om du hade får möta en riktigt bra fighter med mer erfarenhet?
Jag har lärt mig av varje match jag har gått, oavsett vinst eller förlust. Men du får gärna presentera mig för de riktiga bra fighters. Och tack för att du tycker att jag är så grym för att du tycker jag ska möta riktigt bra killar. Konstig fråga, får konstiga svar.

Vad var din reaktion då ringrepet gick sönder i Bulgarien och kände du att du hade matchen på din sida?
Först trodde jag att repet hade lossnat. Jag var chockad. Men sedan när de kollar ringen märker de att ringstolpen hade gått sönder. Riktigt tråkigt när den killen (Blagoi Ivanov) gick och besegrade Fedor i sambo och nu skrivit kontrakt med Sengoku. Jag kände att jag hade överläge den stunden matchen varade. Jag tog initiativen och var pådrivande.

När ska din matchmaker matcha dig mot någon namnkunnigare eller någon med ett vinnande matchfacit?
Folket bakom mig har försökt. En del av mina matcher har jag drabbats av återbud från fighters som haft en bra bakgrund, vinster och erfarenhet.

Har du funderat på att gå ner en viktklass eftersom alla de stora namnen i UFC är ca tio cm längre än dig i din viktklass?
Jag vill inte gå ner i viktklass. Det finns fördelar att vara kort. Till exempel i clinchen hjälper det att vara lite kortare och kompakt. Det gäller att utveckla sina styrkor i sitt ”game”. Man ska inte fastna i sina svagheter. Man ska förbättra sina styrkor.

Vilken är din favorit submission?
Flying armbar (flygande armlås).

Vilken syn har du på kärleken? Är du singel?
Jag är singel, svarar Ilir kortfattat.

Vilken motståndare ser du framemot att köra över?
Ingen speciell men det hade varit kul att slå en stor mästare.

Vad för sorts tjejer gillar du?
Jag gillar jordnära tjejer.

Hur mycket väger du i vanliga fall? hur mycket går du ner i vikt inför en fight?
Off-season väger jag 102-103 kilo. Så jag bantar ner till 93.

Några snabba med Ilir Latifi

DSC_0020Favoritmat?
Kött, biff. Sallad.

Favoritplats i Sverige?
Rosengård, säger Ilir med ett leende.

Fritidsintressen?
Umgås med familjen och vänner. Bara njuta av vardagen.

Musiksmak?
Hiphop, rnb, soul


Åtgärder

Information

Kommentera

