Intervju med David Bielkheden inför hans fight på Helsinki Fight Night!

19 01 2010

David Bielkhedens väg tillbaka till toppen fortsätter med en fight i Finland.

Ja, då var det dags igen snart. Fightplays stolthet Bielkheden går match den 28 november på Helsinki Fight Night. Tittar man närmare på Davids blogg där han har publicerat flera av videoklipp får man en känsla av att han tränat en hel del stående där han varit i Miami och tränat på ATT (American Top Team).

Untitled-1

Bielkheden möter finnen Ville Räsänen och matchen ska gås i -76 kilo. Jag ringde David och ställde några frågor gällande hans situation och förberedelser. Både allmänna frågor om framtiden samt det som berör denna fight.

Hur känns det inför fighten?

Det känns bra, lite jobbigt just nu bara med bantningen inför fighten. Jag har varit borta och tränat hårt två veckor på ATT. Resten av tiden har jag tränat på ett gym som heter Prime Time.

Vad har du fokuserat på inför just denna fight?

Inget kört på som vanligt. Det är vinna som gäller.

2479685120

Vad, om något vet du om din motståndare?

Vet inte mycket, bara att han är längre. Det ska inte påverka gameplan.

Vad är ditt gameplan?

Jag kommer att känna mig fram stående. När jag väl känt mig fram kommer jag att ta ner och slå ut honom.

Vad är målet nu?

Fortfarande samma mål, 3 matcher och tillbaka till UFC. Det här blir andra fighten utanför UFC.

Vad var din styrka enligt dem du tränade med borta i staterna?

Att jag är allround.

Susumu Nagao's Photograph

Som en person utifrån har jag fått känslan att det har varit mycket fokus på stående biten när du tränat borta i staterna, stämmer det?

Det stämmer. Det har varit mycket stående men också mycket fysträning.

Hur var det att träna på ATT?

Det är inte mycket teknik en hel del fysträning som är den största skillnaden.


Vilka åker med till Finland?

Ett Fightplayteam och i hörnan är det Reza Madadi och Özgur Sel. Vi har även med ett tv-team samt en person som skriver en bok om MMA.

Matchvikten är satt till -76, var kommer du ligga? Det här borde ge dig mer andrum med tanke på att du i UFC var tvungen att deffa ner till 70?

Jag kommer att ligga mig runt 76 för invägningarna. Jag är större nu och vill känna på den här viktklassen och se hur det känns. På matchdagen kommer jag nog ligga på runt 86 kilo. När jag gick match i UFC var man tvungen att ligga på 70 vid invägningar så visst är det skillnad inför kommande fight, det är mer andrum.

Där har ni det direkt från fighterns mun gott folk. Om några dagar får vi veta hur allting har gått. Jag ser med spänning fram emot resultatet och ett glädjande besked!

Komplett fightcard inför Helsinki Fight Night:

-93kg
Toni Valtonen (Fin) vs Atila Vegh (Slk)
-83kg
Mikko Suvanto (Fin) vs Roemer Trumpert (Hol)
+100kg
Jarno Nurminen (Fin) vs Blazev Sawinski (Swe)
-91kg
Juha Saarinen (Fin) vs Anders Hansson (Swe)
-83kg
Toni Linden (Fin) vs Mats Nilsson (Swe)
-91kg
Markus Halkosaari (Fin) vs Klas Åkersson (Swe)

-65kg
Matteus Lähdesmäki (Fin) vs Cédric Jouvet (Fra)
-76kg
Ville Räsänen (Fin) vs David Bielkheden (Swe)
-70kg
Niko Puhakka (Fin) vs Johnny Frachey (Fra)
+99kg
Janne-Pekka Pietiläinen (Fin) vs Tomasz Janiszewski (Pol)


Åtgärder

Information

Kommentera

