I Stefan Schallengrubers ringhörna – ett reportage

19 01 2010

Härmed presenterar jag mitt reportage om proffsboxaren Stefan Schallengruber.

På återseende,
Keyvan
.

n808060053_5524132_6191

I Stefan Schallengrubers ringhörna

Stefan började träna boxning när han var 15 år och hans första klubb hette Kristinehamn BK. Värmlandssonen började träna av en slump då han i sällskap med en vän träffade en för honom tidigare okänd kille på Kristinehamns gator och började snacka boxning. Han bor i Göteborg och hans nuvarande klubb heter Göteborgs boxningsklubb.

Han förklarar att han älskar sporten för att man mår bra av resultatet av träningen och att han gör framsteg på varje träning. Känslan att nå framsteg och känna att man ventilerar sina känslor och känner ett inre lugn. Första amatörmatchen som 15-åring började riktigt bra. I Karlstad gick han sin första match på tävlingen Påsksmällen där hans motståndares hörna kastade in handduken. Hans kärlek till sporten har gjort honom en lojal tävlingsmänniska och i september 2008 gjorde Stefan proffsdebut. Debuten skedde i Karlstad på boxningsgalan Night of the Champions. Totalt har Stefan vid dags dato gått tre proffsmatcher, samtliga med resultat till hans fördel. Hans record är 3-0 varav en vinst med TKO.

Debutmatchen var en prövning på Stefans psyke. Han bombarderade Mareks Kovalevskis med slagserier och golvade honom en gång men motståndaren var envis och stod upp. Stefan hade matchen från början till slut och dominerade totalt. Han var orolig över sin kondition, skulle han orka gå hela matchen, han som inte gått match på fyra år. Med facit i hand lyckades han.

– Jag kände att jag hade matchen från början till slut och kontrollerade min motståndare bra.

Det var som en dröm hade gått i uppfyllelse. Man hade fantiserat om att någon gång stå där som en ett proffs. Känslan är nästan obeskrivlig.

n808060053_5015685_6920

Stefan nådde inte fram till landslagsstatus som amatör men det var och är inte något som han känner spelat någon roll. Men han säger:

– Men visst hade det varit kul om jag kunde ha deltagit i OS eller VM. Men att vara proffs var ju ändå huvudmålet.

Stefan har under sina snart fjorton år inom boxningen haft möjligheten att träna med många inom den svenska boxningseliten. Namn som Cliff Soukka, Patrik Bogere. Stefan har också drillats i boxningens konst av den erfarne George Scott.

n808060053_3807790_989

Vi pratar vidare om hur boxningen har påverkat Stefan. För alla idrottsmän kommer det en dag då man skapar en relation till sin egen idrott som kan definieras. Stefan säger sig vara stärkt tack vare boxningen. Den har format honom som person.

– Boxningen har verkligen stärkt min kropp, själ och sinne och gjort mig till en bättre människa.

Han fortsätter efter en stunds tystnad:

– Man släpper fri tankarna och mår bara bra. Men boxningen har också hjälpt mig att ta distans till människor som har dåligt inflytande. Hade det inte varit för boxningen så kanske livet hade gått snett.

Målet:

– Jag vill försöka livnära mig på boxningen, åka runt bland städer i Sverige och utomlands och stolt representera något jag brinner för.

Stefan är inte nöjd mad inkomsten från de matcher han gått, han förklarar att han hittills gått minus i karriären. Allt kostar, förklarar han.

– Redskap, träningsläger, ledighet från jobb med mera. Men jag kämpar ändå, boxningen är en del av mig.

Stefan hade möjlighet att gå match mot en av de bästa boxarna i Sverige, ingen mindre än Badou Jack på K-1 galan Rumble of the Kings. Men han tackade nej till det, här är hans egen förklaring:

– Jag kände mig ringrostig. Jag ville ha mer matchvana innan jag krigade mot honom. Han är en duktig fighter. Då vill jag känna mig hundraprocentig inför en sådan match.

Stefan förklarar däremot att han vill gå upp i ringen mot Badou Jack:

– Jag vill möta honom när jag är redo, efter ett par proffsmatcher till. Då ska vi båda bjuda upp till dans och ge publiken en hejdundrande fight som sällans skådats!

Det har funnits tillfällen för Stefan att gå proffsmatcher i de baltiska länderna som till exempel Polen. Men de tillfällena rann ut i sanden.

– Antingen hörde de inte av sig, tomma ord helt enkelt eller så var de inte tillräckligt seriösa.

Stefan har fram tills nu inte haft en matchmaker, det vill säga en person som ordnar matcher åt honom. Han har tagit varje tillfälle att själv skapa kontakt med olika organisationer och än så länge lyckats få match, även om han önskar att han kunde gå matcher oftare. Hans drömscenario är att få gå match 6 gånger om året.

Hans stöd

Han känner mycket stöd från familjen, sina vänner och tränare. Stefans broder Christer finns alltid vid hans sida och stödjer honom mentalt och praktiskt. Han ställer upp genom att peppa Stefan till träning, kommer med goda råd. Hans mor har ofta ställt upp på Stefan när han behövt stöd ekonomiskt för att kunna ta de steg han behöver när det gäller träningsläger och överlevnad.

– Hon har ställt upp helt och hållet. Det ska hon ha ett stort tack för.

Gymmet Sportlife i Göteborg sponsrar Stefan. De ställer upp med gratis träningstid, träningskläder och kost och dietråd. Stefan skickar ut en hälsning till alla intresserade sponsorer. Han söker aktivt nya sponsorer och kommer inte att göra någon besviken.

– Jag kommer att göra bra reklam. Ger jag mig in i någonting gör jag det helhjärtat.

3151_186219775053_808060053_6525255_7461415_n

Sadla om till mixed martial arts

Stefan har sedan ett halvår tillbaka haft starka funderingar på att sadla om och göra en fullhjärtad satsning på MMA. Han har smått börja köra några pass med bland annat brasilian jiujitsu. Om anledningen bakom detta säger han:

– Det känns som att proffsboxningen håller på att dö ut i Sverige. Det är bara fyra ronder per match här i Sverige, gaget är alldeles för litet och det är alldeles för få tillfällen (matcher) per år!

Stefan förklarar att pengar faktiskt inte är enda moroten till varför han håller på med boxningen men han tycker att man ska ha lön för mödan i alla fall. I slutändan vill han kunna livnära sig på sporten och som det ser ut nu är inte det möjligt i Sverige. Det faktum att MMA växer så det knakar gör att de funderingar han har på att sadla om kommer ganska naturligt.

– Kampsporten är en stor del av mig, boxningen är ju en stor del av MMA. I MMA-branschen finns också mer pengar samt fler tillfällen att gå match.

Stefan – personen utanför ringen

Han är blygsam när han försöker förklara sina egenskaper som person. Han säger i alla fall att han är målmedveten som person och satsar helhjärtat när han ger sig in i någonting.

– Det kan låta som att jag lever väldigt strängt men så är inte fallet. Jag är extremt noggrann med att göra saker jag gillar och utifrån detta gör jag mina val. Jag har lärt mig att, när jag beslutat något direkt från hjärtat har jag också oftast tagit rätt beslut.

Han öppnar sig i denna del av samtalet och förklarar att även om han känner ilska och smärta över något, vill han inte ge andra det. Han vill känna att han alltid är villig och sträcker ut en hjälpande hand. Stefan Schallengrubers liv kretsar mycket kring boxningen och det märks på det sätt han uttrycker sig när man pratar med honom eller när man läser hans dagliga uppdateringar på hans blogg. Hans mål är att någon gång stå där med ett mästarbälte och kunna se tillbaka och le och pusta ut. För att återigen springa i backen, köra skuggboxningspassen och avsluta ännu en dag på spikmattan.

– Jag har lärt mig, att människor kommer att glömma bort vad du sagt och saker du gjort, men de kommer aldrig att glömma hur du fick dem att känna sig. Om du möter någon utan ett leende, ge dem ett av dina.

—-

Besök gärna: http://www.myway2mma.com/ som är Stefans hemsida.

Fakta om Stefan:

Namn: Stefan Ingemar Schallengruber
Ålder: 28
Bor: Göteborg
Nuvarande klubb: Göteborgs boxningsklubb
Gamla klubbar: BK Trim (Kristinehamn), BK Vargen (Karlstad), NBK Akilles (Norrköping), RBK (Göteborg)
Proffsrecord: 3-0
Tidigare motståndare:2009-06-06 Mansoor Mulla Johansson2008-11-21 Romans Sevchenko2008-09-05 Mareks Kovalevskis


Åtgärder

Information

Kommentera

