EXTRA: Dan ”Hendo” Henderson till Strikeforce (mina reflektioner)

19 01 2010

Dan ”Hendo” Henderson till Strikeforce

När jag fick nys om detta kom det både som en kalldusch men det var också väntat. En kalldusch för att det lär dröja ett tag (eller aldrig?) innan man får se ”Hendo” ta sig an kombatanter i UFC igen. Jag menar, vad kan Strikeforce erbjuda i form av motstånd förutom Mousasi? Är det någon som vill se ”Hendo” mot Babalu? Eller Sokoudjou?
Varför var det väntat då? Enligt rapporter var det ganska dött i förhandlingarna mellan UFC och ”Hendo”. UFC ville binda ”Hendo” till flera matcher samt lägre betalning kontra det ”Hendo” ville ha. Han ville ha färre matcher och mer betalt.

10179-DanHendersonUFC93

Nu har en talesman för Strikeforce, Mike Afromowitz, bekräftat att Dan Henderson skrivit på för organisationen. Dock finns inga uppgifter på vare sig motståndare eller gala där veteranen ska göra debut. Det är diskutabelt hur stor förlust Henderson är ur ekonomisk perspektiv för UFC. Den Zuffa-ägda organisationen har gott om stjärnor som drar mer pay-per-view än vad denne ”Hendo” har gjort. Men han är trots allt ett stort namn inom MMA-världen och bland få amerikaner som gjort sig ett namn under Pride-eran. Hur kommer fansen reagera på detta?

butifplw

Dan ”Hendo” Henderson symboliserar i mångt och mycket MMA för mig. Hans karriär i Pride, brottarbakgrunden och att han går in till arenan och kämpar med hjärtat. Uttrycket ”blue collar” kommer väl till pass här, en hårt arbetande fighter, en veteran i krigszonen (buren eller ringen).

3g177ui6

Dana White har uttalat sig i frågan och menar att han har påverkat ”Hendo”:

Han är glad, men sanningen är att jag fick honom att skriva under för Strikeforce. Jag sa till andra människor att han (Henderson) skulle skriva på under den kommande veckan.

White har också berättat för Fanhouse att han efter fyra förhandlingar helt bytt taktik. UFC ska mycket medvetet ha gått ner i värde på den summa de erbjudit ”Hendo”. Han motiverar att taktiken har varit till för att få en deal eller helt enkelt gå skilda vägar.

Jag ville att han skulle ta erbjudandet eller dra vidare. Han tvekade konstant och jag kände att han behövde mer motivation för att ta ett slutgiltigt beslut.

UFC presidenten gör också väldigt klart att ”Hendo” inte har varit en topp-prioritet:

Låt mig fråga dig, tror ni verkligen att det finns någon vi inte kan få över till UFC om vi verkligen vill ha dem? Förutom Fedor? Fedor har hittills varit den ende vi inte kunna få till UFC. Men alla andra har vi fått till oss på ett eller annat sätt. Hade jag velat ha Dan (Henderson), då hade vi fått honom att skriva på pappren.

uqw2cgbo

De uppgifter som finns tyder på att Dan ”Hendo” Henderson har skrivit på för fyra matcher hos Strikeforce. Vidare finns rykten i cirkulation att veteranen gör debut april 2010 om allt går som det ska. ”Hendo” har också besvarat Dana Whites påståenden om att veteranen ska ha krävt alldeles för mycket i gagen:

Visst, UFC har en affärsverksamhet att bedriva men jag ställer inte upp på välgörenhet. Jag tycker inte alls att jag frågar efter för stort gage. Faktum är att jag kräver mycket mindre summor än vad andra fighters gör.

Det lär bli en hel del diskussioner kring detta då båda läger kommer att prata om Strikeforce vara eller icke-vara, UFC kontra Strikeforce med mera. Finns det några fans till ”Hendo” här bland Fightplays läsare? Vad tycker ni om situationen?

Keyvan för Fightplay


Åtgärder

Information

Kommentera

