Debatt/nyhet: Hoelzer Reich – ett nazistiskt klädmärke i skamvrån

19 01 2010

Hoelzer Reich – ett nazistiskt klädmärke i skamvrån

Har ni hört talas om klädmärket Hoelzer Reich? Likt många andra klädmärkesföretag har HR sponsrat fighters ett bra tag. Det i sig är inget fel. Men när ögonbrynen höjdes i samband med bland annat den t-shirt som Joe Brammer (Boceks motståndare på the Ultimate Fighter 10 finalen) hade på sig vid senaste galans invägningar, då blev det livat kan jag lova er.

naz

Brammers t-shirt märkt av diverse tecken som relaterade tillbaka till andra världskriget fick många att reagera och protestera högt till bland andra Zuffa om hur de kan tillåta ett klädmärke som relativt öppet designar sina t-shirt med nazistiska tecken.
Den storm som drogs igång var utan nåde och nu har både Zuffa och Strikeforce gått ut med officiella uttalanden och förbjudit samtliga av sina kontrakterade fighters att bära plagg från Hoelzer Reich i samband med galor, mediebevakningar med mera.

Officiellt uttalande från Reed Harris, högste ansvarig på WEC (som ägs av Zuffa), jag översätter ej raden nedan av det enkla skälet att jag vill hålla det helt officiellt:

Zuffa fighters will no longer be allowed to wear Hoelzer Reich clothing in their fights. It does not matter what the iron cross, SS or any of the other symbols meant before they were used by Nazis, or how brief the association was with Nazi Germany. The evil committed by Adolf Hitler and the Third Reich ensured that those symbols will always come to symbolize the worst of humanity.

Ovanstående innebär alltså samtliga kontrakterade fighters hos WEC och UFC då Zuffa är ägare till båda organisationer.

Och med all rätt har de gjort detta. Bland annat har bekräftade uppgifter kommit om att Hoelzer Reich har skickat gratis kläder till vitmaktbandet West Wall. Och det som berör oss i Sverige en del är också intressant. Minns ni att det har varit snack om att Fightplays ”Mad Dog” Madadi har utmanat Niko Puhakka? Jag visste innan jag fick höra om utmaningen om att den Puhakka klart står för nazistiska åsiker. Vad har han med detta att göra undrar ni? Han är sponsrad av samma klädmärke. Efter att ha gått igenom artiklar rörande denna Puhakka hittar jag honom på en sida som: Skinhatecrew.

Så hur har Hoelzer Reich reagerat på omvärldens reaktion? Med ganska tama officiella uttalanden:

Vi insåg inte att den association som våra plagg haft med visa tecken från 70 år sedan (Nazi-tyskland) fortfarande var en känslig fråga för många människor.

Ok. Fantastiskt uttalande? Nåväl, det är liknande företag som HR som gör att MMA-sporten ibland ses på ett felaktigt sätt. Fortfarande pågår en kamp från alla aktörers sidor för att vanliga personer ska ha en bra syn på sporten. Då hjälper det inte med företag som HR som vill tjäna pengar på bekostnad av en folkgrupps historiska misär. Det spelar ingen roll om det handlar om judar (som det gör i detta fall specifikt), muslimer, kristna. För nästa gång kan det handla om att ett annat företag börjar driva med ett annat känsligt ämne som till exempel gasade kurder under Saddams tid. Ni förstår nog min poäng.

l_56a50810846f4d4d906c5be9fe4916b5

Notera längst ned på t-shirtens tryck (översatt): "Det Fjärde Riket har påbörjats". En solklar association till Hitlers Tredje Rike.

Jag brukar sällan gå ut hårt med att jag vill ha läsares åsikter, jag brukar be om den. I det här fallet ber jag lite extra. Vad tycker ni? Jag struntar i det faktum att ni är för eller emot detta! Åsikter är åsikter som välkomnas vare sig för eller mot. Vi kan debattera om så behövs.

Det har funnits motargument från amerikanska fans och fighters där de menar att man inte ska gå ut allt för hårt mot fighters som har samröre med HR:

1- Fighters har det inte lätt, de försöker överleva och där hjälper ju HR till.
2- Fighters har inte varit informerade eller ”lagt märke” till designen på samtliga kläder från HR.
3- Vad spelar det för roll vad det är för design? Lever vi inte i en demokratisk värld där vi bör få uttala våra åsikter?

Notera att ovanstående punkter inte är mina egna, jag tror jag klargjort var jag står i frågan. Åsikterna är samlade från kommentarer som fighters, tränare och vanliga fans har gett.
Vi befinner oss i en tid som i många fall brister på folkets mod och civilkurage. Vi befinner oss i en tid där många bryr sig om sig själva utan att stanna till en stund och visa sympati för andra folkgrupper än de vi tillhör. Jag beundrar den reaktion som MMA-världen har visat mot HR.
Många vågar inte ta ställning för och emot viktiga frågor. För den sport som många av oss älskar var detta ett välbehövligt ställningstagande.

Det har cirkulerat flertalet bilder på internet där man samlat ihop ”bevis” gällande designen på HR:s plagg i jämförelse med Nazi-tysklands uniformer med mera. Sedan reaktionerna tog fart har designern tömt sin hemsida på bilder som de nog anser kan vara provocerande. Men gott folk, ingenting kan gömmas undan den som söker. Ta er en titt på nedanstående bild och döm själva. Under bilden ser ni också Reza ”Mad Dog” Madadis utmaning till Puhakka (som just sponsras av HR).

För Fightplay
Keyvan

Jämförelser mellan HR design och diverse viktmaktplagg, uniformer från andra världskriget med mera. Jag uppmanar er att ta en stund och studera bilderna samt den text som finns skrivet som kommentar på bilden.

rasism


Åtgärder

Information

Kommentera

